Geçmiş Zaman Olur ki Hiç Bir Eşyanın Değeri Kalmazmış!

Teknoloji kolaylık getirmiş olsa da özünü kaybeden gıdalarla buluşma noktası başlamış.

Bugün yemek tarifi değil de geçmişte çektiğim köyden bir kare hikayesi olan önem taşıyan bir taştan bahsedeceğim bu taş sırandan değil bununla patız yaparlarmış. Geçmişte önemli olan ama günümüzde sadece bir çukur taş gibi görünen patız taşını anlatmak istiyorum eskiye özlem duyan ilgisi olan birisi olarak. 

      Blog yazmayı en çok bu yüzden seviyorum sanırım ben sadece yemek tarifi paylaşıyordum ama artık günlük tutmaya ve gezdiğim yerlerdeki tatları manzaraları ve oraya ait hikayeleri elimden geldikçe sizlerle paylaşmayı düşünüyorum. Görseller ve tarifler tamamı bana ait olmasının ardından gerisi sadece detay olarak alğılayabilirsiniz. Bir çok yerde taşlarlı koruma altına alsalar  da hala geçmişine sahip çıkmayan yerler var maalesef o taşı kaldırmak mümkün olsa oradan kaldırır koruma altına aldırırdım. Taş yıllarca verdiği hizmet unutulmuş sanırım önceden köyler için önemli olan bir hizmete vakıf iken şimdilerde kendi kaderine terk edilmiş bir durumda çürümeyi veya birisi tarafından yerinden oynatılmayı bekliyor. Etrafı düz olan harmanlık alan da eski çimlerini yitirmiş dikenler bürümüş unutmuyorum önceden çocukluğumdan kalma birkaç karede atlarla dövmeler dövülür taşlar arasında buğday yapılırdı. 

Babaannem taşları hala durması beni mutlu etse de zaman zaman kullanması, onları özenle korumasını her zaman taktir ediyorum. Taşların farklı bir özelliği var buğdayı öğütüyor ama kepeğini çıkarmıyor neyse o işlemiyor buğdayı en besleyici hali ile size ulaşıyor. Buğday nişastası o zaman nasıl mı çıkarırlar diyenler olabilir o zamanın çağındaki buğday nişastası ben tadını biliyorum çok pratik olarak yapılıyordu en doğal hali ile hem de.


 Taşların ağırlık gücü ile kışa bir çok hazırlık yapılıyor aynı zamana da çok işlevsel teknolojinin bugünkü hali gibi o zamanın döneminde en önemli evlerde buzdolabı kadar önem verilen taşlar harmanlar, sokular, bugün kaçı kaldı demeden edemiyorum. Bizim eşyalarımız  da yerini başka ürünler alacak mı? 

Dip Not: size en kısa sürede doğal nişasta çıkarmayı tarifini yazacağım ama annem gelinceJJ tamam ben bilmiyorum ama yapanı biliyorum annem geldiğinde yaptıracağım.J



Patız taşının boyu 1 metre 

Eni 130 santim kadar 

Daha büyüklerini de gördüm eski köy meydanlarında hala görmek mümkün, ama işlevsel olarak kullanılan çok az sayıda patız ve taşları var çoğuda kaderine bırakılmış.



Yorumlar

Popüler Yayınlar